Ziua
de 24 ianuarie a rămas în istoria românilor ca dată la care s-a
înfăptuit Unirea Principatelor Române, în anul 1859, la foarte
scurt timp după numirea lui Alexandru Ioan Cuza ca domn al
Moldovei şi Ţării Româneşti.
După
mai mulţi ani în care paşii spre îndeplinirea
acestei dorințe au fost ,,mărunţiţi” de atitudinea marilor
puteri ale Europei, aceasta a devenit realitate, într-un context
favorabil, care a dus, pe parcurs, la transformarea „României”
de atunci într-un stat modern, aducând pentru prima dată câteva
elemente occidentale în viața românilor.
După
157 de ani, ziua de 24 ianuarie ne va face din nou să retrăim,
cel puţin la nivel de
poveste, aceşti câţiva paşi făcuţi de strămoşii noştri pentru
tot ce înseamnă astăzi România.
24
ianuarie 1859 - Ziua Unirii - Unirea
Principatelor Române. La mulţi ani România!
Unirea
Principatelor Române cunoscută ca Mica Unire (Marea Unire fiind cea
de la 1918) a avut loc la jumătatea secolului al XIX-lea şi
reprezintă unificarea vechilor state Moldova şi Ţara
Românească. Unirea este strâns legată de personalitatea lui
Alexandru Ioan Cuza şi de alegerea sa ca domnitor al ambelor
principate la 5 ianuarie 1859 în Moldova şi la 24 ianuarie
1859 în Ţara Românească. Totuşi, unirea a fost un
proces complex, bazat pe puternica apropiere culturală şi
economică între cele două ţări. Procesul a început în
1848, odată cu realizarea uniunii vamale între Moldova şi Ţara
Românească, în timpul domniilor lui Mihail Sturdza, respectiv
Gheorghe Bibescu.
Deznodământul
războiului Crimeii a dus la un context european favorabil realizării
unirii. Votul popular favorabil unirii în ambele ţări,
rezultat în urma unor Adunări Ad-hoc în 1857 a dus la Convenţia de
la Paris din 1858, o înţelegere între Marile Puteri prin
care se accepta o uniune mai mult formală între cele două ţări,
cu guverne diferite şi cu unele instituţii comune.
La începutul anului următor, liderul unionist moldovean Alexandru
Ioan Cuza a fost ales ca domnitor al Moldovei şi Ţării Româneşti,
aducându-le într-o uniune personală. În 1862, cu
ajutorul unioniştilor din cele două ţări, Cuza a
unificat Parlamentul şi Guvernul, realizând unirea politică.
După înlăturarea sa de la putere în 1866, unirea a fost
consolidată prin aducerea pe tron a principelui Carol de
Hohenzollern-Sigmaringen, iar constituţia adoptată în
acel an a denumit noul stat ROMÂNIA.
Greu
de găsit în întreaga istorie naţională un episod la
fel de controversat şi înconjurat de mister precum
abdicarea forţată a primului lider modern de etnie pur
românească. Modul în care s-au precipitat şi desfăşurat faptele
ridică interesanta întrebare: Cum ar fi evoluat statul român dacă
Domnul Unirii rămânea pe tron şi consolida probabil un regat?
De
la fiu de boieri la colonel cu vederi europene.
Despre
cel pe care Istoria Naţională îl cunoaşte sub
titulatura de ,,Domnul Unirii" se ştiu surprinzător
de puţine lucruri. Mai ales dacă ţinem socoteala că
a fost un personaj care a trăit în perioada modernă, în plin
secol XIX... Cronologic vorbind, cel care avea să reunească după
îndelungata vreme, Țara Românească şi Moldova, a văzut
lumina zilei pe data de 20 martie 1820 în târgul moldovenesc al
Bârladului. Încă din pruncie, Alexandru Ioan
a aparţinut elitelor tradiţionale de boieri din
Moldova. Tatăl său era ispravnicul Ioan Cuza, un prosper proprietar
de pământuri în judeţul Fălciu de pe atunci. Mama sa,
Sultana, făcea parte din familia Cozadinilor, clan boieresc cu
origini fanariote. Părinţii îşi doreau un viitor
măreţ pentru fiul lor. În
această direcţie nu precupeţesc niciun efort.
Micul Alexandru are parte de o educaţie de tip
european, învaţă mai multe limbi străine şi
se dovedeşte atras de studiul istoriei. Încă
din tinereţe dovedeşte aptitudini pentru o carieră
militară, spre care se şi îndreaptă de altfel, devenind un
apreciat ofiţer în armată moldovenească unde promovează
până la rangul de colonel. În această ipostaza, A.I. Cuza a fost
surprins de efervescenţa momentului 1848, când
Moldova şi Ţara Românească au fost cuprinse, la rândul
lor, de tăvălugul revoluţiilor de inspiraţie masonică
care au zguduit Europa. Din acest moment, viaţa şi
destinul său aveau să sufere transformări dramatice. Dacă în
Moldova revoluţia a fost repede suprimată, dincolo, peste
râul Milcov, în Valahia, revoluţionarii care au preluat
puterea politică şi militară au reuşit să
guverneze până la sfârşitul anului. Propriile vederi
liberale, tendinţele naţionaliste, alături de curajul de
a lupta deschis pentru propăşirea românilor din timpul
episodului moldovenesc i-au creat destui duşmani puternici.
În consecinţă, este capturat, devine prizonier fiind trimis
spre Viena, de unde ajunge să fie eliberat totuşi cu ajutor
britanic (gurile rele spun şi astăzi că frăţia masonică
a funcţionat şi atunci pentru salvarea unui membru
marcant). A.I. Cuza revine în Moldova unde domnea pe
atunci Prinţul Grigore Ghica. In urma întrevederilor
dintre cei doi, Cuza avansează serios în carieră devenind Ministru
de Război al Moldovei. Sentimentele sale naţionaliste şi unioniste
devin din ce în ce mai puternice, colonelul fiind atras din ce în
ce mai mult de scena politicului. În aceasta direcţie în
anul 1858 îl găsim în ipostază de reprezentant al Galaţiului în
divanul ad-hoc de la Iaşi
Unirea şi
legendarele reforme
Deja
remarcat atât în ochii elitelor conducătoare moldovene,
Cuza cucereşte rapid
şi
încrederea fraţilor săi din Valahia. Prin urmare, ajunge
să fie ales de Partida Naţionala care acţiona pentru
Unirea Principatelor sub un lider român, nu un prinţ străin
cum doreau unele loji masonice opuse celor cu viziuni unioniste.
Conform istoriei cunoscute, Partida Naţionala a profitat
de suita de neclarităţi
juridice
din textul Tratatului de la Paris pentru a-l alege pe Cuza Domn al
Moldovei în ziua de 5 ianuarie 1859 şi pentru a deveni Domn
la Ţării Româneşti, peste câteva zile mai târziu în
data de 24 ianuarie.
Unirea
a avut rădăcini adânci în conştiinţa românilor din
cele trei ţări. De fapt, prin exploatarea acestui puternic
sentiment naţionalist peste care se adăugau prigonirile,
jaful şi abuzurile străinilor, au reuşit artizanii
din umbră ai momentului 1848 să stârnească lupta armată a
românilor.
Chestiunea
Unirii provinciilor româneşti devenise intre timp o
problema serioasa care nu-i preocupa doar pe romani, ci şi
cancelariile marilor puteri, ambasadorii de la Constantinopol,
alături de consulii acestor ţări de la Iaşi, Bucureşti şi
alte oraşe. Spre exemplu, în Franţa, ideea Unirii
principatelor române a fost adusă la cunoştinţa cercurilor
masonice de către cei mai fervenţi militanţi ai Unirii,
bursierii români trimişi la studii alături
de exilaţii politici de origine
româna. Graţie relaţiilor făcute de aceştia cu
conducătorii europeni, Unirea românilor ajunge să figureze chiar
pe primele pagini ale proiectelor de politică externă ale marilor
puteri. Aşa ajunge să fie trimis de Franţa cu
însărcinarea de a ocupa postul de consul la Iaşi,
celebrul şi hărşitul politician, Victor Place.
Misiunea sa era de a-l informa pe Contele Walewsky, Ministrul de
Externe francez asupra şanselor şi posibilităţilor moldovenilor
pentru Unire. Pe de altă parte, misiunea sa secretă era aceea de a
sprijini eforturile moldovenilor pentru a slăbi astfel în zona
influentă şubredului Imperiu Otoman.
Actul
Unirii, simplu în aparenţă şi superficial studiat,
prezenta şi o latură ascunsă, care cu siguranţă merita
investigată. Pe baza documentelor existente, alături
de coincideţe istorice şi politice ale vremii, în
prezent putem afirma fără tăgadă, că unirea de la 1859 a fost
până la un anumit nivel, opera masonilor
români sprijiniţi de confraţii de loje cu
vederi şi simpatii similare. Ei bine, în ciuda tuturor
argumentelor şi înţelegerilor, pregătirea etapelor
Unirii a reprezentat o chestiune extrem de sensibilă privită prin
prisma strategiei lojelor din acea perioadă. În plus, deoarece
trebuia păstrată senzaţia respectării tuturor clauzelor
politice impuse de marile puteri, unirea prezenta numeroase
impedimente. Aici intervine hotărâtor interesul Masoneriei, după
cum menţionează într-un text o loja din Paris
,,Teritoriul
românilor este alcătuit din mai multe provincii diferite, locuite
de români din cele mai vechi timpuri, fiecare cu istoria sa
dureroasă. Transilvania, cea mai întinsă regiune, se afla sub
dominația ungurilor de aproape 800 ani, Bucovina cunoaşte stăpânirea
austro-ungară de un secol, Basarabia a fost ocupată
temporar, parţial sau total de imperiul ţarist, iar
Moldova şi Valahia sunt controlate de turci, ne întrerupt de
peste 400 ani. Şi pentru noi este o surpriză să realizăm că
românii au supraviețuit acestor presiuni în mod neaşteptat.
Sprijinirea lor poate fi cel mai important argument în Balcani".
Conform
multor istorici, acest ultim paragraf a fost greutatea care a
inclinat definitiv balanța în favoarea unirii. În final, patru
dintre puterile garante - Franţa, Sardinia, Prusia şi
Rusia, au silit în cele din urmă Imperiul Otoman şi Austria
să recunoască evenimentul istoric.
Epoca
lui Cuza este caracterizată prin misiunea grea avută de colonel. El
a fost declanşatorul trecerii de la o orânduire
socială depăşită istoriceşte, la o nouă orânduire
superioară celei anterioare. Marile sale reforme au avut un larg
ecou peste hotare. Tot el a fost cel care a reformat şi modernizat
primul serviciu secret de informații autentic românesc. Reformele
sale fără precedent au fost mai importante şi mai bune pentru
popor chiar decât cele luate de Carol I-ul. Nu degeaba Domnitorul a
rămas cel mai iubit şi apreciat lider din perioada modernă a
românilor. Puţini români ştiu, spre exemplu, că
prima secţie de medicină veterinară din ţară a
fost inaugurată de Domnitorul Cuza. Cea mai însemnată în urmările
ei pe plan social şi economic a fost, fără îndoială,
reforma agrară din anul 1864, prin care ţărănimea clacaşă a
fost eliberată de opresiunile de tip feudal, ajungând să fie
împroprietărită din pământurile pe care le munceau
de generaţii. A înfăptuit şi o necesară reformă
fiscală concretizată prin instituirea impozitului personal,
a contribuţiei pentru drumuri şi instituirea
impozitului funciar. Totul pentru ca Principatele Române Unite să
fie încadrate unui sistem fiscal modern şi eficient. Ajungem
astfel şi la cea mai controversată reformă, care din optica
multor istorici este responsabilă parțial de abdicarea forțată a
lui Cuza. Anume secularizarea averilor şi proprietăților
mănăstireşti.
Mănăstirile
din ţările române unite deţineau în proprietate,
prin numeroase danii domneşti si boiereşti, mai mult
de 25 % din suprafaţa agricola. Legea lui Cuza lua
toate proprietăţile anumitor biserici si mănăstiri şi
le trecea în proprietatea statului pentru a spori ,,avuţia ţării".
Pe
lângă acestea, A.I. Cuza a stabilit un impozit de 10 % pentru
veniturile nete ale mănăstirilor şi bisericilor. Nemaivăzuta
măsură a provocat numeroase valuri de proteste în acele vremuri.
De fapt, şi astăzi o serie de istorici lansează
numeroase speculaţii în care se avansează ideea că
domnitorul a acţionat astfel la ordinele Masoneriei care
dorea astfel să dea o lovitură fatală clerului bisericesc, unul
din duşmanii declaraţi ai lojelor masonice din
secolul XIX. Adevărul nu a fost încă stabilit cu exactitate si
probabil nici nu se doreşte acest lucru... Demisie,
Abdicare, Mazilire? În urma secularizării averilor mănăstireşti,
jumătate din terenurile acestora aparţineau de fapt
mănăstirilor de la Sfântul Munte Athos, averi dăruite pe drept
acestor locaşuri sfinte cu mult timp în urmă de către
voievozi precum Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul,
Vlad Ţepeş şi mulţi alţii. Furioşi,
grecii au lansat o campanie dură împotriva lui Cuza şi a
Principatelor. Având influentă la Constantinopol prin relaţiile pe
care le deţineau, au apelat în egală măsură şi la
legăturile pe care şi le făcuseră cu diverşi oameni
politici din Europa, totul pentru zădărnicirea punerii în practică
a secularizării. Arhimandritul Nylos a mers până într-atât încât
a pus la cale asasinarea lui Cuza în aprilie 1864, intenția sa
fiind stopată de faptul că agenții secreţi români de
la Stambul au aflat de plan şi l-au alertat pe domnitor din
timp. Văzând că a dat greş cu asasinarea, o parte a clerului
grec a cerut despăgubiri băneşti în valoare de peste 82
milioane lei-aur. Se asociază aşadar cu Sir Henry Bulwer,
ambasadorul britanic la turci. Agenţii secreţi români
află şi de acest tertip şi reuşesc să-l influenţeze favorabil
pe ambasador, graţie serviciilor sexuale oferite acestuia
de frumoasa grecoaică Eleni Aristarhi
Comploturile
organizate de personajele conservatoare şi reacţionare faţă de
proiectele domnitorului se acutizează în asemenea grad încât Cuza
este obligat să abdice. Totul a fost făcut într-o asemenea grabă
umilitoare încât domnitorul este forţat să abdice
semnând decretul de abdicare direct pe spinarea unuia
dintre ofiţerii complotişti... Dramaticul act a avut loc
la ora 5 dimineaţa în noaptea de 22 spre 23 februarie
1866, după care A.I. Cuza a fost obligat să se îmbrace în haine
civile şi a fost scos din palat, printre două rânduri
de soldaţi care primiseră ordin strict să
stea întorşi cu spatele pentru a nu-l vedea pe fostul
domn. Atât de mari erau temerile complotiştilor în privinţa unei
eventuale reacţii violente a soldaţilor, cu toții
fii de ţărani împroprietăriți de Cuza... La adăpostul
complice al întunericului, domnitorul proaspăt mazilit a fost urcat
într-o trăsură cu geamuri negre şi transportat urgent la
casa unui anume Constantin Cocârlan din Piaţa Sfântul
Gheorghe din București. În trăsură a fost acompaniat de căpitanul
Costinescu din grupul complotiştilor. În paranteză spus,
merită menţionat faptul că toate partidele politice de
atunci s-au raliat, împotrivindu-se lui Cuza din cauza reformelor
acestuia care loveau și în interesele financiare ale
politicienilor. Primii care au participat la complot au fost
liberalii care, ulterior, s-au aliat cu conservatorii acuzându-l pe
Cuza că vrea să instituie un regim dictatorial. Aşa s-a
născut ,,Monstruoasa Coaliţie". Complotiştii au
atras de partea lor o parte din armata română reprezentată de
colonelul Haralambie şi maiorul Lecca. Oricât de ciudat sau
greu de crezut ar părea, abdicarea forţată a lui Cuza
are strânsă legătură cu alegerea sa ca Domnitor ale celor două
provincii românești
Conform
istoricului Stan Apostol, Cuza nu ar fi primit drept de domnie
permanent sau succesiune filială la tron, colonelul primind doar un
mandat imperativ, misiunea sa fiind aceea de a înfăptui Unirea plus
câteva reforme în favoarea modernizării principatelor. Totul
trebuia să aibă concursul şi acceptul celorlalte puteri ale
statului, după care A.I. Cuza ar fi trebuit să cedeze de bunăvoie
tronul unui domnitor străin. De altfel, aproape
toate forţele politice ale vremii doreau împământenirea
unei dinastii străine, chestiunea în sine reprezentând una dintre
cele 4 dispoziţii finale ale programului de
guvernare naţionala adoptat în octombrie 1857 la
Adunările ad-hoc de la Iaşi şi Bucureşti. Soluția
aducerii unui prinţ străin era la mare modă în Europa, în
special în Balcani. Conştient de regimul provizoriu al
domniei sale, Cuza în persoană declarase în câteva rânduri
(ultima data la 5 decembrie 1865 în Parlament) că este gata să se
retragă de la tron în favoarea unui prinț străin. Ce trebuie
reținut este că A.I. Cuza a fost provocat de nenumărate ori în
timpul domniei sale.
Marii
săi duşmani din partea familiilor de boieri
fanarioți şi anti-unionişti, au complotat împotriva sa
încă din prima săptămână de domnie. În faţa intervenţiilor şi
uneltirilor duşmanilor săi, Domnitorul a fost obligat să
instaureze un regim autoritar care a dus în cele din urmă la
scăderea prestigiului său în rândul opiniei publice.Reformele
sale i-au înfuriat pe marii moşieri care, cu toate că
erau masoni colegi de loja cu domnitorul, s-au pornit împotriva sa.
Dar, probabil, cea mai grea lovitură a venit din partea unuia dintre
cei mai buni spioni în serviciu românesc. Este vorba de agentul
Cezar Librecht, de origine belgiana, pe care Cuza îl numise şef
al telegrafului român, dându-i astfel posibilitatea de a
intercepta informaţii interne şi externe. Problema a
apărut în momentul în care Librecht a fost delegat de Cuza să-l
urmărească pe Mihail Kogălniceanu în timpul călătoriei acestuia
în Oltenia. Fire duplicitară şi invidios pe Kogălniceanu,
Librecht adăuga de la sine fapte şi acuze la adresa lui
Kogălniceanu. Spre satisfacţia familiilor boiereşti din opoziţie,
Librecht a produs astfel o disensiune de proporţii între
Cuza şi primul său ministru. Domnitorul era pentru prima dată
singur, lipsit de aliaţi. Restul, după cum spune o
expresie celebra, este Istorie.
Alexandru
Ioan Cuza – Domnitorul de sacrificiu, „un bun român, simplu şi
modest ca şi ţara noastră”
Din
grijă pentru menajarea orgoliului naţional şi cu dorinţa
promovării încrederii în destinul colectiv al naţiunii
istorigrafia de până acum a văzut în actul de 24 ianuarie 1859 şi
domnia de 7 ani, 1 lună şi o săptămână a lui Alexandru Ioan
Cuza (5 ianuarie 1859 - 11 februarie 1866) mai ales împlinirea unor
năzuinţe şi rezultatul evoluţiilor de veacuri, ignorându-se
adesea influenţa conjuncturii internaţionale
În
interiorul bisericii se află mormântul domnitorului Dimitrie
Cantemir, cel al domnitorului Alexandru Ioan Cuza, cel al ctitorului
Vasile Lupu şi al soţiei sale TUDOSCA, precum şi
al celor trei fii ai săi.
http://alba24.ro/pe-24-ianuarie-romanii-sarbatoresc-mica-unire-primul-pas-spre-romania-afla-prin-cate-peripetii-au-trecut-stramosii-nostri-pentru-tara-161497.html