

Margareta Pâslaru – 50 de ani de retrospectivă.
sursa foto: http://www.romanialibera.ro/arte/vedete/margareta-paslaru-o-jumatate-de-veac-am-daruit-ceea-ce-dainuie-muzica-210809.html
tişti pentru artişti" de la UNITER. Am invitat-o să ne vorbească despre albumul aniversar şi culegerea, despre debutul în muzică, persoanele care au susţinut-o, des pre anii petrecuţi în SUA, dar şi despre noua ei pasiune: internetul.Margareta Pâslaru: Doamna Ileana Pop m-a remarcat la Casa de Cultură Griviţa Roşie, unde cântam acompaniată de Paul Ghenţăr; entuziasmată, dânsa m-a prezentat regizorului Valeriu Lazarov. Tot în acea perioadă, tânărul compozitor George Gri goriu, din „Trio Grigoriu", atras de timbrul meu vocal, mi-a compus „Şi-n apa mării".
În acea perioadă, cum ajungea cineva să lanseze un disc?
M.P.: Era solicitat. Interpreţi cu voci interesante, recognoscibile, solişti ceruţi de admiratori în magazinele de specialitate „vindeau" bine produsul musical. În ceea ce mă priveşte, eram preferata multor compozitori; 63 mi-au încredinţat creaţiile lor, unii scriind special pentru mine.
După succesul primului disc, aţi intrat în televiziune.M.P.: A fost invers! Televiziunea m-a făcut cunoscută în ţară, concomitent cu radioul, care difuza piesele cerute în emisiunea „Melodia preferată".
La momentul lansării făceaţi parte din „noul val"?
M.P.: Desigur, celebrul Gică Petrescu era convins că voi avea un succes de durată, în momentul în care m-a invitat la recitalul său, „Telegrame melodii", alături de Marina Voica. Faptul că m-am lansat o dată cu televiziunea mi-a dat un „avans" de aproape zece ani faţă de următorul grup, ceea ce a rămas un avantaj. Îmi amintesc de vecinii care puneau televizorul în geam, ca toată strada să poată vedea o emisiune. Era o raritate, nu oricine îşi putea permite un aparat alb-negru.
Aţi jucat în piese de teatru, în filme, aţi abordat folclorul. Apoi aţi început să compuneţi melodii, să scrieţi textele pieselor. De ce v-aţi implicat în atâtea domenii?
M.P.: De ce? Visam să devin ceea ce se numea „actor total". Vocea, pasiunea cu care interpretam, mişcarea scenică, deprinsă de la orele de balet cu Floria Capsali, au atras atenţia realizatorilor tv, regizorilor de film şi teatru care, pu nându-mi în va loare stilul versatil, talentul, rea lizau spectacolul dorit.
M.P.: Acest capitol va fi dezvoltat în cartea la care lucrez de ani buni, sper s-o definitivez pentru a o lansa la Târgul Gaudeamus 2011. Faptul că am lucrat fără oprire şi pes te Ocean, mai bine de 20 de ani, mi-a adus recunoaşterea muncii, a activităţilor cultural-educative desfăşurate în folosul so cie tăţii. Astfel, am fost apreciată de domnul Michael Ferguson în discursul său (Congressional Re cord) la „The House of Representatives 2001", onorată ulterior în Union County şi de Senatul statului New Jersey, cu ocazia premiilor anuale „Women of Excellence", în 2002.
Reveniţi des în România. Ce vă face să vă întoarceţi an de an?
M.P.: De când l-am pierdut pe soţul meu, lucrez mai mult în Bucureşti, compun, scriu texte, înregistrez muzică, răspund unor invitaţii de a susţine diferite campanii, contribuind astfel la efortul oamenilor de bine.
Cum vi se pare televiziunea din România faţă de cea din Statele Unite?
M.P.: Dificilă întrebare, ambele se află în continuă evoluţie. Am senzaţia că formatul emisiunilor actuale, împrumutat din alte ţări, împiedică afirmarea tinerilor regizori cu talent şi imaginaţie, care ar avea ceva de spus.
Revenim la albumul „Lasă-mi, toamnă, pomii verzi", ce marchează 50 de ani de carieră.
M.P.: Da, am trăit o jumătate de veac dă ruind ceea ce dăinuie, muzica. Nici nu-mi vine să cred cum a zburat timpul.
O dată cu CD-ul, aţi publicat şi culegerea „Lasă-mi, toamnă, pomii verzi".
M.P.: Această primă culegere conţine 31 de titluri, cu aproximaţie, aceleaşi compoziţii de pe acest CD, printre care rugăciunea „Ta tăl nostru", „Era o fântână", „Cheia", „A ni mănui sunt", „Ţigara", „Ceasul e un vrăjitor", „Ghimpi" şi altele.
Purtaţi un pandantiv foarte interesant. Vă pasionează internetul?
M.P.: Desigur, cu atât mai mult cu cât soţul meu - în amintirea căruia port pandantivul dăruit - mi-a deschis această „fe reastră" către viitor. De atunci explorez în direcţia aceasta fascinantă şi încerc să învăţ cât mai mult.
Care sunt vocile din muzica românească pe care le admiraţi?
M.P.: Mulţi tineri au calităţi vocale excepţionale, dar mă atrag aceia cu un timbru aparte, stil personal, care nu imită pe nimeni. Fără îndoială, avem o galerie de mari profesionişti, cărora le doresc mult succes în continuare.
Ce pregătiţi pentru anul viitor?
M.P.: Mă aşteaptă câteva „premiere" şi vise îndrăzneţe spre binele altora! Campania „Voluntarii Muzicii" va debuta în 2011! Dar până atunci vă doresc tuturor sărbători luminate şi un nou an plin de sănătate şi realizări!
sâmbătă, 27 noiembrie 2010
VIVA: O alta petala a Margaretei
La 50 de ani de la primul disc Electrecord, a lansat CD-ul de autor “Lasa-mi toamna, pomii verzi”. Am aflat de la doamna Margareta Paslaru ce s-a intamplat in rastimpul de cateva zeci de ani dintre discuri si CD-uri, ce surprize mai pregateste si ce bine e sa fie bunica unui baietel de trei luni.
duminică, 21 noiembrie 2010
Jurnalul National: O fantana nesecata de muzica buna; Margareta Paslaru "50 de ani de la primul disc"
0 de ani de la lan sarea primului disc Electre cord, prin CD-ul de autor "Lasă-mi, toam nă, pomii verzi!". Când va avea loc lansarea? ● Vă aşteptăm sâm bătă, 20 noiembrie, ora 13:30, la standul Nr.9 – Electrecord, la parter, în ca drul târgului Gaudeamus, la Romexpo.
● Pregătiţi şi un concert aniversar?
● Discutând cu Mircea Drăgan, am convenit asupra unui repertoriu variat, inclusiv piese inedite pentru 2011. Dacă vom reveni, vom prezenta un alt gen de show. Ceea ce noi numim reci tal, în adevăratul sens al cuvântului, necesită un concept aparte, regie artis ti că, nu poate fi doar o înşiruire de me lo dii.
Drepturile de autor vor fi di recţionate către campania "Artişti pentru Artişti" a UNITER. Este un gest de solidaritate prin care particip alături de alţi artişti, la campania menţionată. Cred că fiecare contribuie în felul său, chiar dacă nu cunoaşte o persoană sau o situaţie anume.
● Piesele alese pentru acest CD sunt compoziţii proprii. Mărturi siţi că momentul magic al creaţiei nu poate fi explicat. Când se în tâm plă aceste momente magice?
● Da că aş putea explica, aş recrea mo mentul inspiraţiei. Dar nu pot. Stările emoţionale, tristeţi sau bucurii, nu pot fi nici induse, nici controlate, în ceea ce mă priveşte. Oricum, descătuşarea ideilor şi exprimarea lor se concreti zează la pian, unde înregistrez imediat primul impuls. Cizelarea piesei, orchestrarea şi înregistrarea ei repre zintă o altă etapă, care cere timp.
● La Radio România realizaţi rubrica permanentă «Margareta prezintă pe...», în cadrul emisiunii "Radioul de sâmbătă seara", în care încurajaţi talente din muzică.
● Noi credem în şansele fiecărui tânăr, îi aducem mai aproape de ascultători, dar restul – seriozitatea, pasiunea, per severenţa –, depinde de ei. Cred că talentul fără muncă se iroseşte, munca fără talent nu rodeşte, vocea în sine fă ră mişcare scenică, nu garantează suc ce sul de durată, în ambianţa schim bătoare a genului aşa zis uşor.
● Sunteţi implicată în campa niile "Banca de alimente" şi "Şcoa la te face mare". Mergeţi periodic la spitale de copii, să le citiţi acestora po veşti... ● În general, dau o fugă de câte ori am o oră liberă la vremea prânzului. Dar în ultima perioadă am fost răcită, apoi programul s-a aglo merat şi nu am mai ajuns la Spitalul de copii. Dar voi reveni cât de curând, săr bătorile bat la uşă...
● Continuaţi şi munca peste Ocean sau vă concentraţi exclusiv pe activităţile din România?
● Fiind invitată, lucrez cu plăcere în ţară, atât cu vechi colaboratori, cât şi cu noi producători de televiziune, ori în Radio, sau cu ONG-uri. Mi-a făcut o deosebită plăcere recenta campanie radiofonică "Basmele românilor", am făcut-o cu gândul la nepoţelul meu, Luca.
● Când aţi devenit bunică?
● În august, l-am legănat pe Luca (râde), făcea bicicleta cu picioruşele. Apoi plimbările prin parc, stilul vieţii noi, în trei, la care Ana Maria şi soţul ei, Juan, se adaptează cu brio, este o încântare pentru mine. Continuăm să ne vedem pe Skype, nepoţelul creşte văzând cu ochii, a împlinit deja trei luni... râde şi gungureşte fermecător.
● O zi pierdută este aceea în care nu citiţi o poezie sau nu ajun geţi la pian. Care piesă vă e mai aproape de suflet?
● De obicei cea mai recentă. "Era o fântână" deschide CD-ul de autor ’50 de ani de la primul disc". Mă bucur de câte ori o alta ia locul precedentei preferinţe (râde).
● Care e cel mai frumos compli ment care a lăudat minunaţii dvs. ochi albaştri?
● Nu ascund faptul că anumite complimente mi-au făcut plăcere, adesea aud ""ochii ei sunt oglinda sufletului". "Eu nu sunt regizor de film dar, la Margareta Pâslaru, am senzaţia că dumneavoastră, regizorii de film, îi luaţi în prim plan ceva... Ochii... Exact, ochii. Dacă ar fi trăit Tonitza, să ştiţi că Margareta Pâslaru i-ar fi fost într-adevăr muză", a spus Viorel Cosma, în Aula Uniunii Compozitorilor, în 2008.
19/11/2010 12:09:40
ii verzi” – sâmbătă, 20 noiembrie, de la ora 13:30, la Târgul de Carte Gaudeamus, la standul Casei de discuri Electrecord. Recenta compoziţie „Era o fântână” va deschide CD-ul de autor, iar artista a hotărât să cedeze drepturile de autor în beneficiul UNITER – campaniei „Artişti pentru Artişti”.
26.000 exemplare de la prima ediţie... nu ştiaţiĂ”.
i, artista a împrumutat unele dintre piesele sale colegelor de scenă. „Regretata Anda Călugăreanu mi-a cerut permisiunea de a cânta «Timpul» în Germania. Povestindu-mi despre succesul avut cu piesa mea, i-am oferit şi Păunitei Ionescu «Voroneţ» pe versurile Constanţei Buzea, iar Evei Kiss «Spune tu care ştii atât de multe» în spectacolul Teatrului Tănase. Într-un duet inedit – eu la pian, iar Corina Chiriac solistă – am prezentat «Despotici în uimire» tot pe versurile Constanţei Buzea la Sala Radio. De altfel, Corina mi-a mai interpretat cu aplomb şi compoziţia comică «Bâlbâitul», o piesă interzisă din pricina textului... deşi nu avea legătură cu şeful statului. În anii ‘90 i-am dăruit Angelei Similea piesa «Flăcări» pe care, cu multă sensibilitate, a înregistrat-o. Versurile regretatului Virgil Carianopol, în care m-am regăsit, au fost sursa inspiraţiei.”
junşi la încununarea jumătăţii de veac pe discuri Electrecord, prin intermediul CD-ului de autor, începe o altă poveste. „Lasă-mi, toamnă, pomii verzi” – 1981 – inspirată de versurile marii noastre poete Ana Blandiana, rămâne cel mai longeviv şlagăr din repertoriul meu, fiind preluat de mulţi. În 2004, „Lasă-mi, toamnă”... intră în CLASAMENTUL MELODIILOR NEMURITOARE – votată în primele zece pe site-ul Jurnalului Naţional, aşa cum a apărut în Ediţia de Colecţie de luni, 25 octombrie. A fost foarte apreciată de cititorii Jurnalului Naţional, dovadă fiind miile de răspunsuri primite la provocarea „Alegeţi şlagărul secolului XX!”. Ne aşteptam la o reacţie din partea dvs., dar nu credeam că vom număra peste 5.000 de voturi!Piesele apreciate de melomani au fost incluse şi ele pe CD-ul aniversar. „Timpul” (muzică şi text) 1972 a rezistat în Tele-Top şase săptămâni, iar „Dacă ai ghici” (muzică şi text) a devenit Melodia Anului 1973. Apoi „Diamant fermecat” 1981, cu text de Eugen Rotaru, a obţinut prin Tele-voting Premiul de popularitate – creaţie – în emisiunea „Şlagăre în devenire” realizată de Titus Munteanu. Noua compoziţie „Fericirea mult visată” (muzică şi text) 2010 s-a clasat pe locul secund la Radio – Top Românesc. Ascultând cele 24 de melodii, veţi descoperi o altă Margareta. Unele autexte proprii, altele sunt izvorâte din versurile poeţilor consacraţi, la care se adaugă încă 12, din „potpuriul creaţiilor timpurii”. Din toate răzbat fărâme sufleteşti, dureri, bucurii, confesiuni, tristeţi sfâşiate de speranţă, explozii rebele, iubire purificată prin flacăra pasiunii, speranţă, rugăciune....”
Revista Flacara Nr. 52 _30 decembrie 1961
MARGARETA PASLARU
- Dumneavoastra ati imprimat deci discul care a batut toate recordurile anului...
- Eu?
- Da, discul 3002, cu piesa "Chemarea marii" pe una din fete, a cunoscut cel mai mare tiraj in 1961: 26.000 exemplare de la prima editie...nu stiati?
Margareta Paslaru nu stia acest lucru si nici nu-i vine sa creada. N-a pierdut inca mentalitatea de scolarita (desi a implinit 18 ani) ce abia a debutat in arta.
- Imi cereti parerea despre anul muzical 1961 si, sincer vorbind, nu prea am curajul sa ma pronunt. E primul meu an de activitate muzicala sant abea la inceputul drumului in arta si inca nu ma vad in masura sa formulez aprecieri atat de pretentioase.
- In ciuda zicalei, as spune ca prea multa modestie nu strica...si, totusi, ce credeti ca determina succesul unui cantaret,ce-i asigura aprecierea publicului?
- Poate ca sinceritatea, atunci cand interpretul e el insusi si se straduieste sa aduca ceva nou in muzica, publicul simte si-l rasplateste pe data.
- Ce intentii aveti pentru viitor? Va veti inscrie la conservator?
- As prefera Institutul de arta teatrala si cinematografica: Mi-ar place mult sa fac, pe ecran, comedie muzicala. Am terminat de altfel recent primul meu film, un foarte scurt metraj al televiziunii, intitulat "Anul nou 1962", in care am cantat "Mandolina mea" de George Grigoriu; M-am simtit
- "Mandolina" e cantecul dv. preferat din acest an?
- Da, impreuna cu "Chemarea marii"si "Pe aripa vantului".
- Va uram deci, pentru anul viitor, cat mai multe asemenea cantece de valoare si cat mai multe succese.
Sanda Faur-Dima
Impresiile compozitorului Elly Roman depre vocea Margaretei Pâlaru (fragmente) discul EDD 1217
Anul European al Voluntariatului a debutat şi în România. Centrul pentru Consultanţă şi Cercetare în Domeniul Culturii, din cadrul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, a anunţat planul de acţiune, obiectivele şi priorităţile României. Vladimir Simon, coord. actiunilor a prezentat ieri intr-o emisiune la Radio Romania Cultural, cele trei obiective al Romaniei:Formula AS: Margareta Paslaru - Un traseu sentimental, cu valoare istorica - 50 de ani de la primul disc
u ocazia unui eveniment special din cariera dumneavoastra: lansarea albumului "Lasa-mi, toamna pomii verzi", care celebreaza implinirea a 50 de ani de la aparitia primului disc Margareta Paslaru. O veritabila sarbatoare a muzicii romanesti...- Intr-adevar, o jumatate de secol de muzica mi s-a parut a fi un moment care merita sa fie marcat. Intrebandu-ma ce repertoriu ar fi mai potrivit sa aleg pentru acest proiect, am facut o trecere prin toate materialele lansate anterior. Si-atunci mi-a venit ideea ca noul album sa fie unul de autor, cu melodii compuse in exclusivitate de mine. Asta, mai ales in conditiile in care, pe cei 65 de compozitori care mi-au incredintat de-a lungul anilor piese, i-am sarbatorit in 2008 la Uniunea Compozitorilor, la aniversarea debutului meu muzical. Cu discul acesta veti descoperi o alta Margareta.
- Cum ati realizat selectia pieselor? Sunteti o compozitoare si o interpreta prolifica. Numai la o numaratoare fugitiva, eu am descoperit peste 40 de melodii care va apartin.
acelor perioade, asociaza fiecare melodie cu cate un eveniment din viata lor. Mi s-a spus de multe ori: "Stiti, melodia asta se canta in perioada cand mi-am cunoscut sotul" sau "Copilul meu s-a nascut cand la radio se canta melodia asta." Am remarcat din experientele colegilor mei care si-au remixat piesele ca aceasta "innoire de garderoba" ii deranjeaza pe unii admiratori. Oamenii se identifica emotional cu melodiilenoastre vechi numai atunci cand sonorizarea este pastrata cu fidelitate. Discul acesta este, in fond, si o calatorie in timp, e un traseu sentimental, cu valoare, sa spunem, istorica.- Ati fost o interpreta adorata de ascultatori. Totusi, v-ati incercat puterile si in domeniul compozitiei si al textelor. De ce?
- Eu am compus din necesitate, o necesitate interioara. Compozitiile mele sunt izbucniri de sentimente, emotii, framantari, nemultumiri sau porniri rebele. Familia de artisti din care provin - bunicul meu a fost sculptorul Ion Dimitriu-Barlad - s-a ocupat indeaproape de educatia mea si mi-a oferit in copilarie, printre altele, si lectii de pian, cu doamna Lia Romascu. La orele dansei, pe langa arpegii, game si alte studii pe care le faceam, exista un curs in cadrul caruia ni se dadeau niste mici exercitii componistice: improvizatii pe o tema data. Iar de cele mai multe ori, tema era Mozart. Muzica lui spumoasa si dantelata era mai potrivita pentru incepatori. Acele exercitii mi-au servit in anii care-au urmat, mi-au imprimat o usurinta in a compune. In ceea ce priveste textele melodiilor... exprimam tot ceea ce gandeam si simteam. Ulterior, incepand sa calatoresc mult prin tara datorita turneelor, am descoperit savoarea volumelor de poezie citite cu nesat in tren, in autobuz sau in pauzele dintre spectacole. Si azi, volumele acelea poarta insemnele iubirii mele: tot felul de adnotari si sublinieri. Tin minte ca matusa mea se supara grozav cand ma vedea "insemnand" paginile, imi spunea ca "nu se face asa ceva", dar aceea era modalitatea mea de a ma apropia de continutul lor. Citeam mereu si ma trezeam chiar si noptile, ma duceam pe intuneric la raftul din biblioteca unde stiam ca se gaseste volumul X si reciteam poezia care ma obseda. Si, dintr-o data, in minte imi izbucnea o frantura de melodie. Asa s-a nascut si "Lasa-mi, toamna pomii verzi", cel mai longeviv slagar pe care l-am cantat, inspirat de versurile Anei Blandiana. Eram in turneu, in culise, la un spectacol, cand am fredonat fraza muzicala de la refren. Mi-am facut cateva notite frugale, apoi, intoarsa acasa, m-am asezat la pian si-am definitivat melodia... La drept vorbind, dupa ce-am descoperit gustul pentru versurile altora, mi-am dat seama ca ma regaseam in ele, ca exprimau ceea ce, de foarte multe ori, in epoca nu era permis. Asa se face ca au fost destule cantece care mi-au fost respinse de comisia de selectie. Tin minte, de pilda, ca pentru melodia "Mai bine soarta lui Sisif", pe versurile lui Ion Horea, am cerut chiar o audienta in care solicitam, practic, motivul respingerii. Tineam enorm la piesa respectiva si ma durea s-o inchid intr-un sertar. Plus ca, in fond, volumul in care gasisem poezia, "Maslinul lui Platon", il cumparasem dintr-o librarie, nu era ceva interzis. Stiti ce raspuns am primit? "Tovarasa Paslaru, vedeti dumneavoastra, putini sunt cei care citesc poezii, dar toata lumea asculta radio". Am ramas fara replica. Pana la urma, melodia a intrat, totusi, pe disc, dar tarziu, spre sfarsitul anilor '70. In orice caz, eu am ramas fidela versurilor cu miez. Si pe albumul acesta, am trei melodii noi, compozitiile maturitatii.
Intr-adevar. In 1968 am primit Discul de Aur pentru recordul de vanzari constante. Motiv pentru care, in 1969, am fost invitata la gala MIDEM (n. red. MIDEM - "Targul Discurilor si Partiturilor Muzicale"), de la Cannes, unde veneau castigatorii discurilor de aur din anul precedent. Aceea era a treia editie. A fost un moment senzational, fiindca era prima mea iesire in Vest, eram prima solista de muzica usoara din Romania invitata la acest eveniment, dar, mai cu seama, pentru ca in seara aceea magica, pe scena s-a creat o aliniere de personalitati unice, pe care nu am mai regasit-o niciodata: Ginette Reno, James Last, Tunes Dizzeie, Muslim Magomaev, Patty Bravo, Jaffa Jarkoni, Juan Manuel Serrat, Amalia Rodriguez, Dalida, Mireille Mathieu, Udo Jurgens si Adriano Celentano. Nu existau premiile 1, 2 sau 3, ci toata lumea primea cate un trofeu egal ca valoare. Singurul super-trofeu i-a fost decernat lui Maurice Chevalier, care implinise 80 de ani. Monstrul sacru Chevalier a venit si ne-a felicitat pe fiecare la rand. Ca atare, in seara aceea, ca orice admirator infocat, n-am vrut sa ma mai spal pe mana pe care mi-o stransese "Colosul". (rade) Si-au mai fost doua intamplari nostime la Cannes. Prima s-a petrecut chiar pe scena. Prezentatorul trebuie sa ma anunte, asa ca incepe: "Si acum, din Romania, domnisoara Marguerite...". Si se opreste. Mai incearca o data, se opreste in acelasi punct si-l pufneste rasul. Dupa alte cateva clipe, in care nimeni nu intelegea ce se intampla, maestrul de ceremonii zice: "In sfarsit, domnisoara Marguerite... Pisslarue." Toata sala a izbucnit in hohote de ras. (Pentru cei care nu cunosc limba franceza, felul in care prezentatorul mi-a pronuntat numele s-ar putea traduce prin "urineaza pe strada". (rade)) Dupa iesirea din scena, domnul cu pricina a venit la mine in culise ca sa-si ceara scuze, dar m-a sfatuit sa-mi schimb ortografia numelui, astfel incat sa iasa "passelarue", adica "trece/traverseaza strada". Ceea ce chiar am si facut. Al doilea episod amuzant a fost la petrecerea de dupa gala. La posibilitatile noastre de atunci, nu puteam concura cu
blanurile si diamantele doamnelor din Vest si, oricum, inca o rochie din matase, oricat de splendida ar fi fost, n-ar mai fi facut nici o impresie. Prin urmare, am decis sa ma imbrac cu ceva traditional romanesc, si-am luat una din iile pe care le aveam de la strabunica. Cand am ajuns la petrecere, numai ce-am intrat in incapere, ca apare Dalida si se indreapta direct spre mine. Cand a ajuns in fata mea, primul lucru pe care mi l-a spus a fost: "De unde ai bluza asta? Ca eu am douasprezece!". I-am explicat ca sunt din Romania si ca acela e un element de port traditional. Pentru ea, coincidenta a fost hazlie, fiindca desi nu erau de aceeasi culoare, bluzele amandurora erau tot ii, asa ca am fost foarte fotografiate. Si azi stiti ce catastrofa e considerat momentul in care doua vedete vin imbracate la un eveniment in acelasi vesmant. Oricum, de atunci, la toate iesirile in strainatate, eu aveam grija sa-mi adaug in vestimentatie un element folcloric: ba combinam iile cu pantalon si un lant decorativ, cum se purta atunci, sau cu vreo fusta, ba imbracam o vestuta taraneasca, ba ma accesorizam cu o traistuta cusuta de mana. Elementele acestea inedite, in mod automat, atrageau atentia, imi ofereau posibilitatea sa vorbesc despre Romania si aveau si avantajul ca spargeau gheata in cercurile formate din persoane pe care abia atunci le intalneam pentru prima data.- Sunteti emotionata la gandul lansarii noului disc?
exte, lucrez mult... Pasiunea mea pentru muzica a ramas nealterata. Dar ceea ce ma intereseaza este calitatea, nu cantitatea. Arta nu se face la kilogram. Multumesc Cerului pentru aceasta chemare, pentru aceasta vocatie pe care o cizelez mereu. In rest, particip in continuare la diverse actiuni umanitar-caritabile. Proiectul meu de suflet, "Banca de alimente", realizat cu sprijinul Crucii Rosii, sub conducerea doamnei Mihaela Geoana, a implinit un an. Un an in care s-au colectat si s-au distribuit 200 de tone de alimente. Multumita partenerilor nostri, generozitatii romanilor si celor 5000 de voluntari din tara, nevoiasii primesc pachete cu alimente, chiar la ei acasa. In aceeasi logica a sufletului si a inimii se inscriu si "rundele" de povesti pe care le fac la bolnaviorii de la spitalul Grigore Alexandrescu. Merg la sectia de ortopedie, la copilasii imobilizati la pat si le citesc. Ceea ce-mi doresc este sa le abat gandul, fie si pentru cateva minute, de la dureri, de la frica. De cate ori plec din salon le spun: "Data viitoare sa nu va mai gasesc aici. Sper sa nu ne mai intalnim. Decat in afara spitalului". Acum, din cauza pregatirilor in vederea lansarii albumului, am facut o mica pauza, dar de Mos Nicolae acolo o sa fiu. Crucea Rosie ma va ajuta si-n acest an sa-i bucur pe copii nu doar cu povesti, dar si cu alte cadouri.Roadele toamnei
- Da, si mai ales toamnele. Toamna este cel mai bogat anotimp din punct de vedere profesional. Iubesc toamna: ma simt plina de energie luminoasa si culeg roadele intregului an de munca. Toamna, coloritul naturii ma inspira, lumina e blanda si scade, ceata ma invaluie in dulci visari, iar ploaia imi picura stropi de energii vitale. In decembrie, in sc
himb, simt nevoia, din cand in cand, si de momente mai linistite. Pe noptiera ma asteapta carti noi, iar, cu gandul la sotul meu, analizez, cumva, propriul sentiment de durere, citind ampla lucrare semnata de Mircea Mihaies, "Despre doliu". In tot acest timp, nu ma indepartez nici de muzica. Muzica pre-clasica ma relaxeaza in momentele tensionate. De-altfel, Telemann, Bach, Corelli si Vivaldi mi-au slujit si la ilustrarea emisiunilor culturale pe care le-am regizat si produs peste Ocean. Pentru aceste emisiuni, cat si pentru proiectul "1 Iunie - Ziua Internationala a Copiilor", am fost onorata, in 2002, cu premiul "Women of Excellence".- Muzica e o constanta in viata dumneavoastra. Stiu ca sustineti si o rubrica, "Margareta prezinta pe...", in emisiunea "Radioul de sambata seara", de la postul Radio Romania Actualitati.
- Acum un an de zile, intervievata fiind de Pompilius Onofrei, realizatorul emisiunii, mi-am exprimat dorinta de a-i sustine pe tinerii cu-adevarat talentati, despre care stiam ca exista, de la festivalurile muzicale din tara, in juriile carora ma aflasem. Asa a venit ideea acestei rubrici permanente. Si ma bucur sa spun ca nu duc lipsa de "material". Exista multi tineri romani extrem de dotati din punct de vedere muzical, care insa nu sunt cunoscuti publicului, desi castiga premii peste premii. Scopul meu este, asadar, acela de a-i face mai vizibili, de a le deschide o cale spre afirmare.- Doamna, stiu ca sunteti o persoana care tine foarte mult la intimitatea familiei, dar va rog totusi sa vorbim putin si despre nepo
telul dumneavoastra.- Sunt foarte mandra ca am un nepotel foarte dragalas care tocmai a implinit 3 luni. Il cheama Luca. Am fost la el asta-vara, ne-am jucat impreuna... Se pare ca rezoneaza intr-un fel deosebit la sunetul glasului meu: de fiecare data cand ma aude, se opreste din ce face si ma priveste cu interes si chiar cu mirare. E un copilas foarte vesel... O mare bucurie!
- Dar lumea dimprejur cum o vedeti? Traim vremuri grele...
Vor fi incluse şi noile înregistrări «Era o fântână», «Iubindu-te», «Fericirea mult visată», votată pe locul II în Top românesc Radio - Aprilie 2010. Melodia pe care am compus-o peste Ocean, inspirată de rugăciunea «Tatăl nostru», pioasă recunoştinţă pentru harul dăruit, va încheia simbolic lista celor 24 de titluri. Voi orienta drepturile de autor către campania «Artişti pentru Artişti» la UNITER, împreună cu Lucian Năstase, artistul fotograf care oferă coperta acestui CD de autor, tot în beneficiul campaniei menţionate.
Privind în urmă şi înainte, văd un destin artistic generos, dăruit semenilor care au răspuns, însutit, pasiunii şi iubirii mele. Faptul că pot fi utilă şi tinerilor adaugă o nouă dinamică. Prin rubrica permanentă «Margareta prezintă pe...» din cadrul emisiunii «Radioul de sâmbătă seară», încurajez talente autentice din domeniul muzicii pop, al folclorului şi al interpreţilor de muzică clasică. Fiecare artist creează o treaptă care serveşte la urcuşul noilor talente.
Merită evidenţiat ajutorul celor 5.000 de voluntari ai Crucii Roşii Române implicaţi în programul «Banca de alimente», proiectul meu de suflet. S-au strâns 137 de tone- până în luna mai - produse de care s-au bucurat 10.000 de familii. Prin generozitatea populaţiei - căreia îi mulţumim din suflet -, serviciul oferit la domiciliu continuă să vină în sprijinul nevoiaşilor şi în această perioadă critică. Pentru a descuraja abandonul şcolar, recent am filmat şi în cadrul altei campanii, una educativă, «Şcoala te face mare».
Pentru mine, o zi pierdută ar putea fi aceea în care nu citesc o poezie sau nu ajung la pian. Cât despre evenimentul pe care l-am tot aşteptat, va avea loc în curând...Voi fi bunica unui băieţel. Nu aş mânia Cerul, amintind numai trei momente fericite din viaţă, când am adunat 52 de ani de meserie fructuoasă, fiica noastră Ana Maria este realizată, iar marea iubire a durat 38 de ani, până la ultima suflare...
Ca în fiecare an îi felicit pe colegii născuţi în aceeaşi zi de 9 iulie, Angela, Mirabela şi Daniel, dorindu-le sănătate şi împlinirile dorite. Dacă m-aţi fi întrebat ce ar trebui făcut pentru a ne îmbunătăţi viaţa de zi cu zi, v-aş fi răspuns: Văzând ce-i în jurul nostru, să contribuim fiecare după puterile noastre, cu o faptă bună."




Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu